Left Right
Heinrich Campendonk, Henk Chabot - Expressionistische verwantschappen
17 november 2013 - 2 maart 2014

Ondanks de internationale erkenning van zijn werk, is Campendonk bij het grote publiek relatief onbekend. De laatste jaren treedt hij uit de schaduw van kunstenaars als Kandinsky, Marc, Macke en Klee en beleeft het rijkgeschakeerde oeuvre een ware herwaardering.

Heinrich Campendonk
Schilder, tekenaar, graficus, glazenier
De Duits-Nederlandse expressionist Heinrich Campendonk (Krefeld, 1889 – Amsterdam, 1957) studeerde bij Johan Thorn Prikker in Krefeld en was het jongste lid van der Blaue Reiter, de beroemde kunstenaarsgroep in Zuid-Duitsland rond Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke en Paul Klee. Naast vrij werk met als terugkerende thema´s de harmonie tussen mens en dier en de onbereikbaarheid van het met de natuur verbonden leven, werkte hij aan opdrachten in de openbare ruimte. Zo maakt hij vele wandschilderingen en glas-in-loodramen. Vanwege de dreiging van het nazi-regime – zijn werk wordt net als dat van Chabot bestempeld als Entartete Kunst – vertrekt hij naar België en vestigt zich een jaar later in Amsterdam. Daar wordt hij benoemd tot hoogleraar monumentale kunsten aan de Rijksakademie en heeft hij een sterke invloed op de ontwikkeling van een grote groep vooroorlogse kunstenaars. Ondanks de internationale erkenning van zijn werk, is Campendonk bij het grote publiek relatief onbekend. De laatste jaren treedt hij uit de schaduw van kunstenaars als Kandinsky, Marc, Macke en Klee en beleeft het rijkgeschakeerde oeuvre een ware herwaardering.

Campendonk ontmoet Chabot
de Holland-Amerika lijn
Of Heinrich Campendonk en Henk Chabot elkaar goed hebben gekend, is niet te zeggen. In ieder geval hebben beiden in 1938 deelgenomen aan de proefvaart van het stoomschip de Nieuw Amsterdam II, het pronkstuk van de Holland-Amerika lijn waaraan zowel Campendonk als Chabot een bijdrage leverde. De Belgische dichter Paul van Ostaijen, met wie Campendonk goed bevriend was, formuleert de overeenkomsten in diverse expressionistische uitingen en disciplines in die tijd in verschillende artikelen. Hij beschrijft deze uitingen niet zozeer in ´stijlgemeenschappelijke zin´, maar als creatieve ruimte voor ´simultane verschijningen´of ´parallelle aspekten´. Vanuit deze invalshoek wordt de verwantschap tussen Chabot en Campendonk nu getoond in een beknopte overzichtstentoonstelling. Te zien zijn zowel voor- als naoorlogse schilderijen, tekeningen, grafisch werk, aquarellen en glas in lood.

Glas in lood
In 1937 maakt Campendonk voor het Nederlandse paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Parijs een triptiek in glas in lood. Kunstenaars als Fernand Léger en Pablo Picasso – hij zendt het imposante schilderij ‘Guernica’ in –, dingen mee naar de Grand Prix. Het is Campendonk die met zijn Passievenster in glas in lood de onderscheiding krijgt.

Een monument
voor het expressionisme
Al eerder organiseerde het Chabot museum tentoonstellingen van het werk van Duitse expressionisten als Käthe Kollwitz, Emil Nolde, Otto Gleichmann, Paula Modersohn-Becker en Ernst Ludwig Kirchner, in samenwerking met de desbetreffende monografisch georiënteerde musea en/of collecties in Duitsland. Het Chabot Museum positioneert zich hiermee als een monument voor het expressionisme. De tentoonstelling komt tot stand in nauwe samenwerking met Stadt Museum Penzberg, Kunstmuseen Krefeld en enkele andere Nederlandse en Duitse musea.

Meer

Nu te zien

Chabot Museum Rotterdam (detail met rond balkon). OP de achtergrond toren van Museum Bijmansdvan Beuningen en Zalmhaventoren. Foto Ossip van Duivenbode

Een feest voor het oog - 30 jaar Chabot Museum in het Museumpark

vanaf 15 juni 2024

De gedroomde vriend / The Imaginary Friend -

16.3-2.6.2024


Verwacht

Chabot Museum Rotterdam (detail met rond balkon). OP de achtergrond toren van Museum Bijmansdvan Beuningen en Zalmhaventoren. Foto Ossip van Duivenbode

Een feest voor het oog - 30 jaar Chabot Museum in het Museumpark

vanaf 15 juni 2024


Archief

Rozemarijn Westerink - Rêves en ligne
Dit jaar is het precies zeventig jaar geleden dat het

16.9.2023 - 3.3.2024

Werner Berg - Het leven als kunst
Beknopte overzichtstentoonstelling van de kunstenaar Werner Berg (1904-1981), in samenwerking

16.9.2023 - 3.3.2024

Eveline Visser: Up in the clouds - Tentoonstelling Hendrik Chabot Prijs 2022
Chabotprijswinnaar Eveline Visser neemt je mee in de wolken via

06.04.2023 - 03.09.2023

Roaring Twenties Rotterdam - Tussen Josephine Baker en bombardement
Met ongeëvenaarde ambitie en bouwlust beleefde Rotterdam honderd jaar geleden

15.10.2022 - 19.03.2023

Het wordt reusachtig goed - Vriendschappen en verbindingen
Subliem landschap De tentoonstelling ‘Het wordt reusachtig goed’ toont hoogtepunten en

03.05.2022 - 25.09.2022

Het Rotte Land - Henk Chabot, Florette Dijkstra, Marjolijn van den Assem, Mai van Oers
Een ode aan het landschap, de rivier de Rotte en

5.6.2021 - 07.11.2021

Panorama Chabot - Observatorium
Kunstenaarsgroep Observatorium verkent in Panorama Chabot mogelijke toekomstscenario’s voor het landschap waar

5.6.2021 - 07.11.2021

In de geest van het verzet - Aad de Haas
De markante, non-conformistische Limburgse kunstenaar met Rotterdamse roots, Aad de

23.11.2021 - 16.04.2022

Kunst stelt alles voor - Moderne meesters uit de collecties van het Chabot Museum en Museum Boijmans Van Beuningen
Bekende werken van moderne meesters uit de collecties van het

2 juni 2020 t/m 29 november 2020

“Ik voel me hier gewoon thuis” - Een compleet overzicht van Armando's privéverzameling werken op papier
Overzichtstentoonstelling met de gehele privé-verzameling van Armando (1929-2018). In 50

19 september 2019 t/m 7 maart 2020